tisdag 21 april 2009

en eftermiddag med Eva Spångberg


jag har upptäckt en sak och det är att jag älskar att få sitta ner med äldre människor som delar sina erfarenheter och sin vishet. Idag har jag fått sitta ner och lyssnat på en sådan människa, nämligen Eva Spångberg. Hon har fyllt 86 men är ändå hur pigg som helst, visst så har hon säkert sina krämpor. Men när jag mötte henne idag kom hon i rask takt och satte sig på bordet på "sniskan" som jag kalla det för. Hennes händer var vita och jag undrade vad hon gjorde. Hon svarde " jag hugger lite i en träbit och så målar jag lite" Härligt svar från en 86-åring!

Tillbaka till vishet och erfarenhet, det var mycket sådant. Men något som hon sa i slutet va att hon ångrade ingenting som hon hade gjort och att hon hade levt sitt liv så pass bra att hon inte skulle vilja ha levt det på något annat sätt. Tänk att kunna säga det när man är 86 år att man inte ångra något och att man har levt sitt liv till 100 procent.

Ofta är vi människor att man skjuter på saker och kanske aldrig gjorde det där som man egentligen skulle vilja göra. Det är lätt att man fastan i gamla hjulspår och bara kör på, fast man kanske inte är riktigt nöjd med sitt liv. Min önskan är att när jag är 86 ska kunna säga att jag har levt hela mitt liv till 100 procent och ångra ingenting. Tänkt vilket spännande liv!

2 kommentarer:

  1. Kan man bli annat än så tillfredställd med livet när man vilar i Gud och har full förtröstan på Honom. Underbart och avundsvärt!

    SvaraRadera
  2. ja tänk va underbart! inte bli en sån där bitter tråkig gumma som inte vill leva... fyy.
    Jag ska också bli en tacksam, glad och livfull 86-åring :)
    ..då var det bestämt..
    Jo det löste sig med kamera! det va ju mycket det att vi ville kunna redigera o sådär.. lägga till låt o ja. :) det blir nog bra. vi är inte riktigt klara men det blir vi snart hoppas jag. bröllopet är ju snart!! kul :) ni kommer också?

    SvaraRadera